Tuesday, September 20, 2011

PENGERTIAN LINKED LIST

Salam Coding!!
hai kawan sepercodingan, kali ini ane mau berbagi informasi tentang apa itu Linked List di C++, So Cekidot!!

Ini ane dapet dari Wikipedia mas Bro!!
Linked List

Senarai bertaut (bahasa Inggris: linked list) atau kadang-kadang disebut dengan Senarai berantai dalam ilmu komputer merupakan sebuah struktur data yang digunakan untuk menyimpan sejumlah objek data biasanya secara terurut sehingga memungkinkan penambahan, pengurangan, dan pencarian atas elemen data yang tersimpan dalam senarai dilakukan secara lebih efektif. Pada prakteknya sebuah struktur data memiliki elemen yang digunakan untuk saling menyimpan rujukan antara satu dengan lainnya sehingga membentuk sebuah senarai abstrak, tiap-tiap elemen yang terdapat pada senarai abstrak ini seringkali disebut sebagai node. karena mekanisme rujukan yang saling terkait inilah disebut sebagai senarai berantai.
Singly-linked-list.svg
Sebuah senarai berantai dengan tiap-tiap node yang terdiri atas dua elemen, data integer, dan elemen rujukan ke node berikutnya
Senarai berantai merupakan bentuk struktur data paling umum dan sederhana yang banyak digunakan untuk mengimplementasikan model struktur data lainnya, termasuk antrian, stack, ataupun larik assosiatif.


Keuntungan dan kerugian

Keuntungan utama pemanfaatan senarai berantai dibandingkan larik, ataupun senarai biasa adalah kemudahan dan efektifitas kerja yang lebih baik dalam hal menambah, mengurangi, serta mencari suatu elemen/node yang terdapat dalam senarai. Hal tersebut dimungkinkan karena elemen-elemen yang terdapat pada sebuah senarai berantai tidak ditempatkan pada sebuah blok memori komputer seperti halnya larik ataupun senarai biasa, melainkan tiap-tiap elemen/node tersebut tersimpan dalam blok memori terpisah, penambahan, pengurangan, ataupun penggantian node dapat dilakukan dengan mengubah elemen rujukan atas tiap-tiap node yang terkait. Kerugiannya, sebuah senarai berantai tidak memungkinkan pengaksesan elemen secara acak, dalam artian untuk dapat mengakses node ke tiga pada contoh di atas harus dilakukan dengan cara mengunjungi elemen-elemen sebelumnya, dimulai dari elemen pertama, ke dua, seterusnya hingga pada lokasi elemen yang dimaksudkan.

 

Jenis-jenis senarai berantai

 Senarai bertaut tunggal

Bila struktur data sebuah node hanya memiliki satu tautan atas node berikutnya dalam sebuah senarai bertaut, maka senarai bertaut tersebut dinamakan sebagai senarai bertaut tunggal.
Singly-linked-list.svg
Senarai bertaut tunggal dengan tiap-tiap node yang terdiri atas dua elemen, data integer, dan elemen rujukan ke node berikutnya

 Senarai bertaut ganda

Berbeda halnya dengan senarai bertaut tunggal, pada Senarai bertaut ganda, struktur data atas tiap-tiap node memiliki rujukan pada node sebelum dan berikutnya.
Doubly-linked-list.svg
Senarai bertaut ganda dengan tiap-tiap node yang terdiri atas tiga elemen, data integer, dan dua elemen rujukan ke node sebelum serta berikutnya

 Senarai bertaut sirkular

Pada dua jenis senarai sebelumnya, node terakhir dalam senarai tersebut merujuk pada null yang artinya akhir dari sebuah senarai, begitu pula null sebagai rujukan node sebelumnya pada node pertama bila senarai yang dimaksudkan adalah senarai bertaut ganda. Pada senarai bertaut sirkular, informasi rujukan pada node terakhir akan merujuk pada node pertama, dan rujukan pada node pertama akan merujuk pada node terakhir bila yang digunakan sebagai dasar implementasi adalah senarai bertaut ganda.
Circularly-linked-list.svg

hehehehe,, moga bermanfaat
Salam Coding!!

No comments:

Post a Comment